2013. febr. 28.

Multi kulti 2. rész - Zsebnaptár, avagy a multis szemellenző

Egy általam jól ismert multi cégnél zsebnaptárat osztottak ki a dolgozók között. Igen, 2013. Papír alapú zsebnaptár. Legalább bikinis csaj lenne rajta, gyerekkorunkban is azokat gyűjtöttük és ma se vetjük meg a szép idomokat. Nos, itt a szuper naptár hátoldalán veszteség típusok vannak képekkel illusztrálva és rövid leírással magyarázva. Az elején pedig oly nagyon hasznos éves naptár található, amely szinte minden mobilon megtalálható már, sőt, trükkös módon ott még eseményeket is tudunk adott napokhoz hozzáadni. Hiába no, azért van itt technikai fejlődés. Sajnos ezt egy multinál nem annyira látják. És még pénzt is adnak érte.

Nézzük az oktatói oldalt, vagyis a veszteség típusokat. Két kártya került kiosztásra, egy a fizikai munka, másik pedig a szellemi munka során létrejövő veszteség típusokat írja le. Melyek ezek pontosan:

1. Szállítás
2. Készlet
3. Mozgás
4. Várakozás
5. Túltermelés
6. Szükségtelen folyamatok
7. Hibák
8. Kihasználatlan képességek

Annyi haszna biztosan van a kártya naptárnak, hogy szépen szemlélteti a leírtakat:

Felesleges volt az asszisztenseket terhelni a kiosztással (szállítás, mozgás), hiba volt legyártani ezeket (túltermelés) vagyis önmagában ez egy szükségtelen folyamat volt.




A másik két dolog, ami megragadta a figyelmemet az a várakozás és a kihasználatlan képességek volt. Az adott vállalat alapkompetenciája a fejlesztés, így ezen a területen a munka mennyiségének és eloszlásának ingadozása miatt gyakran előforduló jelenségek ezek. Vagyis iszonyatos mennyiségű veszteség jelenik meg minden évben. Ez visszavezethető a rossz munka elosztásra, a felesleges pozíció halmozásra és a cégre jellemző felesleges pozíció gyártásra. Évente 2-3 emberrel növelik a fejlesztési állományt osztályonként, holott a munka mennyisége ezt nem teszi szükségessé. Egyik irodában, 10 méterrel arrébb pedig nem bírják kezelni a bejövő projekteket. A munka folyamatok feldarabolódása, amely az elmúlt évek átszervezéséből adódik, lehetővé tenné, egy közös fejlesztési csoport létrehozását, amely felelős lenne az alap feladatok megoldására, a projekt vezetők pedig továbbra is képesek lennének a kommunikáció (belső-külső) és a gyártás előkészítésének kezelésére.
Illetve alkalmazni lehetne a rugalmas munkavégzés előnyeit (szlogen van rá a folyosón, de megvalósítás nincs), és adott időszakra külsős, szabadúszó tervezőket is felvehetne a cég. Mivel elektronikus formában történik a munka, így még irodai hely is megspórolható lenne, amelyből úgyis hiány van.

Szóval megint csak a nagyvállalatokra jellemző bullshit generálással állunk szembe, és ahelyett, hogy valóban megismernénk, felülvizsgálnánk a problémákat és azokat kezelnénk, 5x10 cm-es papír darabbal takarjuk el azt. Még szerencse, hogy mindenki kettő darabot kapott, így nyugodtan használhatjuk szem ellenzőnek. Mint a lovak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Facebook