Az idei év nagy kérdése, amelyet már oly sok blogban és
cikkben megírtak, a mobil terjedése, a mobil vásárlás fejlődése, az
e-kereskedelem és az e-szolgáltatás átalakulása. Kitűnően összefoglalja e
jelenséget a Kis Ervin Egon által írt bejegyzés (2013 – A web vége?). Vele
beszélgettem egy facebook poszton belül egyik érdekes hozományáról, az offline
kereskedelem lehetőségéről, átalakulásáról. Ő írta elsőként, mint visszavágási
esélyre az online kereskedelmemmel szemben, amit előbb kétkedve fogadtam, de
átgondolva a témát, én is megláttam a konkrét lehetőségeket a mobil és az
offline piac összekapcsolásában.
Tény, hogy első szint a mobil és az offline terek közötti
kapcsolat a Facebook check-in és a Foursquare becsekkolás. Nap mint nap
használom ezt a játékos alkalmazást, just for fun. És hogyan lehet továbblépni?
Mit tud egy brick-store kezdeni a zsebünkben lévő mobillal?
Először is elfogadni, majd kihasználni. Sokan vannak, akik
nem szeretnek kérdezni az eladótól, vagy sokszor nem is érne rá mindenkivel
foglalkozni (pl. karácsonyi időszak) ilyenkor milyen jól jönne a termék mellé
kihelyezett QR kód, amire „rákattintva” online megnézhetünk egy bemutató filmet
az adott termékről. Ugye azt nem is kell hangsúlyoznom, hogy milyen piti dolog
nem rendelkezésre bocsátani a betérő vásárlónak
egy WI-FI hálózatot. (Ez amúgy elég szánalmas hazánkban. De komolyan, mibe fáj
a 21. században egy helyi WI-FI hálózatot biztosítani a vevőinknek!?). Nos,
miután megnéztük a bemutatót, ajánlhatnak nekünk kapcsolódó termékeket, vagy
akár olyan kapcsolódó szolgáltatást, amelyet csak helyben tudunk igénybe venni,
de az annyira vonzó, hogy az árukereső appot már nem is vesszük elő.
Sőt, akár a helyi Wi-Fi hálózatra való sikeres csatlakozás
után átdobhat minket a rendszer egy aktuális akciókat bemutató weboldalra is.
De akár hírlevél feliratkozásra is használhatnak QR kódot, vagy twittert helyi
jellegű üzenetek továbbítására (pl. pékség esetében, hogy megsült a reggeli
kifli) stb. Már csak kreativitás kérdése ki mire használj offline üzletében a
mobilunkat. Azt hiszem nem rajtunk fog múlni. És egyet kell értenem, hogy ha
nem is látszik elsőre, de valóban új lehetőségekhez jutnak az offline boltok.
Persze csak ha élnek a
lehetőséggel illetve az is kell, hogy néhány eladó és biztonsági őr ne
tolvajnak és kiűzendőnek tartson, ha előveszem a mobilom és beolvasom az adott
termék vonalkódját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése