2013. márc. 14.

Hányféle szállítási mód legyen egy webáruházban?

Gyakori viták forrása a fenti kérdés és nincs rá egzakt szám. Ami alapján meghatározható az a termékek fajtája, az átlagos kosárméret (egy kosárba helyezett termékek mérete, súlya), adott szállítmányozó céggel való megállapodás és a saját lustaságunk.

A saját webáruházunkban összesen 6 különböző szállítási mód közül választhatnak a vevők:
1. Személyes átvétel
2. Postakész boríték
3. Átvétel Pick Pack Pont-on
4. MPL futárszolgálat
5. Ajánlott küldemény
6. DPD futárszolgálat (külföldi vásárlás esetén)

Egyértelmű, hogy minden mód más micro logisztikai folyamatot kíván, vagyis sok munkával jár. Más rögzítései rendszer, csomagolási mód, feladási hely. (Megfelelő ráfordítással ezek egy rendszerbe összehozva viszonylag automatizálhatóak, de ezzel ráérünk ha a napi rendelések száma már kezelhetetlen ésszerű keretek között). Az egyik legnagyobb hazai játék forgalmazó webáruháznál például összesen kétféle mód van:
1. Személyes átvétel
2. Futárszolgálat

Akkor nálunk miért van ennyi? A válasz igen egyszerű. Ők már olyan napi mennyiséget dolgoznak fel, hogy alacsony áron is költséghatékonyan tudnak kiszállítani, így a vásárlónak is (a megrendelt termékek számától, mennyiségétől és nagyságától függetlenül) megéri a futárszolgálatot választania.
A mi esetünkben van 5x5 cm-es pihe könnyű termék, és nagyobb, több dobozból álló rendelés is. Így például a postakész boríték csak kisebb darabok esetén, és összesen 3 darab termékig választható. Miért fizessen a vevő 1 darab termék kiszállításáért ugyanannyit, mint amennyibe a termék kerül? Vagyis biztosítjuk a lehetőséget, hogy a vásárló a neki legmegfelelőbb és költséghatékony szállítási módot választhassa.

Tehát ha nem tudunk versenyképes árat kialkudni a szállítmányozó cégekkel, akkor a választási lehetőségeket érdemes bővíteni. Vagy a szállítási költség egy vagy teljes részét a termék árába beépítve (ha engedi a margin) ingyenes szállítást is kínálhatunk, ami nagyon vonzó az online vásárlók körében, hiszen ez az a szolgáltatás, amiért nem szeretnek fizetni. Mert, ugyan tévesen, de az él a fejükben, hogy a boltban sem kell szállításért fizetni, elfeledve a benzin költséget vagy a tömegközlekedés árát.

Ide kapcsolódó tapasztalat, hogy webáruházunkban először 20 000 Ft volt az ingyenes szállítás alsó határa, majd amikor 15 000 Ft-ra csökkentettük, akkor érezhetően megnőtt azon vásárlók száma, akik úgy vásároltak, hogy elérjék ezt az összeget. Természetesen ez sem varázsszám, hanem az adott webáruház profiljától függ. Mi esetünkben a fő termékek 8-12 000 Ft körül mozognak, vagyis vagy 2 darab olcsóbb termék, vagy 1 drágább és 1-2 kiegészítő termék vásárlásával már elérhető az ingyenes szállítás határa.

Másik, a szállítási költségre hatással lévő folyamat, a fizetés is befolyásolhatja a logisztikai folyamatok árazásának kialakítását. A legtöbb szállító cég plusz költséget számol fel az utánvételes fizetés kezelésére. Nagyon sok webáruház ezt, számomra visszataszítóan, látható módon áthárítja a vevőre, a számla végén plusz összegként feltüntetve. Ne büntessük a vevőt, hanem tanítsuk, biztosítsuk számára  a választás lehetőségét. Ma már alap (kellene, hogy legyen), hogy egy webáruházban bankkártyával is tudjak fizetni. Nálunk például kedvezményt kap, aki bankkártyával fizet. Csábító a vevő számára, és elenyésző költség (nem győzöm ismételni: a termékek árától függően) számunkra. A bankkártyás (PayU) fizetés bevezetése óta minden 4-5-dik fizetés bankkártyás, ami elég jó aránynak számít. Sokáig lesz olyan, aki utánvéttel fog fizetni (akár visszatérő vevőként), mert a média rémkeltő híreinek és a berögzöttségnek köszönhetően nem bízik a bankkártyás fizetésben vagy nem szeretne plusz pénzt fizetni az átutalásért.  Tehát ne büntessük őket, hanem tanítsuk. Nálunk például külön oldalon tanácsokat és a vásárlót védő információkat olvashat a bankkártyás fizetési módról.

Tehát kezdő vállalkozásként nyújtsunk többet a vásárlóknak és időnként vizsgáljuk meg, hogy melyik szállítási módot kedvelik a vásárlóink, számunkra ezek milyen költséggel, mennyi munkával járnak. De ne feledjük, hogy amíg nem tudunk egy futárcéggel kedvező árban megállapodni, addig nagyon jó alternatíva a Magyar Posta. Hibái és rossz híre ellenére, még mindig nagyon sokan kedvelik és szinte mindenhol elérhető.

Végül példakánt a webáruházunk múlt évi szállítási módjainak megoszlása.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Facebook