2011. ápr. 14.

Beszámoló a 2011. márciusi SzEK.org klub estről

Apró késéssel, ám annál nagyobb lendülettel indult a tavaszt meghozó, idei 3. SzEK.org klub est, amelynek témája: Az e-kereskedelem a sajtóban.

Elsőként meghívott vendégünk, Dr. Szekfű András médiakutató, a Zsigmond Király Főiskola tanszékvezető egyetemi tanára osztotta meg véleményét a témáról és az átadott névjegy mellé tapasztalatokat, értékes marketing ötleteket és vicces, ámde tanulságos anekdotákat kaptunk. A reakciók és hozzászólások most sem maradtak el, hiszen mindenkit érintő témáról, problémáról esett szó.

Az e-kereskedelem hazai sajtó általi meg ítélése rendkívül negatív. A kutató kifejtette, hogy kétoldalú a probléma: nem feltétlenül várható el az újságíróktól, hogy korrekt, naprakész információval rendelkezzenek egy olyan területről, amely napról változik. Érdemes nekünk, e–kerekedőknek, e-szolgáltatóknak megkeresni az újságírókat, és ahogy jómagam is tettem:  cikket ajánlani, bemutatni az új módszereket, szokatlan termékeket, e-boltokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat. Akár mi magunk is írhatunk cikkeket, amiket aztán az újságírókon keresztül publikálhatunk.

Az e-kereskedelem negatív sajtó szereplésére remek példa a Vatera botránya, ahol olyasmiért hibáztatták az online piacteret, amiért nem volt felelős, illetve az sem került a hírekbe, hogy a cég vezetősége mindent megtett a károsult segítésére.
Itt emelte ki a szakértő, hogy célszerű és követendő viselkedés az ilyen esetekben a nyílt kommunikáció, a megoldások, pozitívumok előtérbe helyezése, adott esetben a károsultnak fájdalomdíj átadása, azért, hogy pozitívabb legyen a cég, a probléma és hosszú távon az e-kereskedelem megítélése.

Sajnos a jobb megítélés még várat magára. Nem szabad amellett elszaladni, hogy válságos időket él meg főleg a nyomtatott sajtó, de akár az egész online média. A papír alapú hírközlés egyre rosszabb mutatókkal rendelkezik, elbocsátások, a dolgozók túlterheltsége jellemzi. Amit régen nyolc újságíró végzett el, azt ma egynek kell. A napi hírkvóta teljesítése lehetetlen lenne, ha minden információt alaposan megvizsgálnának, részletekbe menően utánajárnának. Emellett, szakértőnk szerint pszichológiai, genetikai oka is van annak, hogy jobban figyelünk a negatív hírekre, hiszen az erre adott reakcióink biztosítják a faj fennmaradását.

A hozzászólók közül Szabó Zsanett újságíró hevesen védte a szakmát, több pozitív példát is említett. Ugyanígy tett Dervenkár István a Computer-world főszerkesztője, aki újságírói szimpózium összehívásában látja a megoldást, ahol lehetőség lenne az új termékek, szolgáltatások, online trendek szakértői bemutatására, akár a SzEK.org tagjai részéről is.

Kritikus pontnak tekinthető, a világ fejlett országaiban alapvetőnek számító online bankkártyás fizetés. Míg sok helyen a 16 éves gyerekektől a 60 éves nyugdíjasokig mindenki napi szinten és rutinszerűen használja, addig nálunk félreértések és téves információk övezik az online kártyás fizetést. Dr. Szekfű szerint itt egyértelmű a sajtó felelőssége, hiszen egy problémás eset kapcsán csak a hibákról beszélnek és nem hangsúlyozzák ki, hogy néhány eset az évi 200 millió sikeres bankkártyatranzakció mellett elhanyagolható. Ugyanígy elsikkad a chargeback, a téves vagy hamis terhelések visszavonásának lehetősége. Tökéletes példa erre a SkyEurope esete, amikor azon vásárlók, akik interneten keresztül bankkártyával fizettek, charge back használatával visszakapták a pénzüket, míg a készpénzzel fizetők elvesztették a befizetett összeget.

Nemrég készült egy átfogó marketing kampány, amelyet a MasterCard támogatott, és újabb tömegeknek tette elérhetővé az online kártyás fizetést. Meghívott vendégünk ennek kapcsán javasolta, miszerint olyan versenyt kellene indítani, amelynek során jelentős nyereményként mondjuk 1 millió Forintot kap az a személy, aki önhibáján kívül kár ért online bankkártyás fizetés során. Meggondolandó! J

Az e-kereskedelemről kialakult nem megfelelő kommunikációért részben mi e-kereskedők is felelősek vagyunk. Az általunk üzemeltett oldalakon lehetőségünk és kötelességünk is a korrekt, átfogó tájékoztatás a termékek mellett a kiszolgáló funkciókról, szolgáltatásokról.
Ötletként merült fel az újságírók tájékoztatása, az e-kereskedelembe bevonása is: a vállalkozó kedvű újságírók jelentős kedvezményre jogosító kuponokat kapnának, amiket bizonyos online áruházakban tudnának érvényesíteni, így közvetlenül tapasztalhatnák meg ezek működését, ezáltal az e–kereskedelem hatékonyságát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Facebook