2012. szept. 20.

Közös lónak...

Közös lónak túrós a háta, tartja a mondás. Eddigi életem során ezt csak a koleszos együttélés alatt tapasztaltam, de most az üzleti életben is láthattam, élőben, 4k-ban.
Egy családi vállalkozásként létrejött webáruházban segédkeztem, mint tanácsadó. Saját vállalkozásom miatt, csak ekkora szerepet tudtam benne vállalni, ami nem is baj, hiszen a projekt a két testvér boldogulását segítette volna elő a gyedről való visszatérés után.
Az egyik oldal a design kialakításáért, hírek, tartalom felkutatásért felelt (legyen A), míg a másik oldal (legyen B) minden egyébért (termék beszerzés, kommunikáció a beszállítókkal, reklám stratégia kialakítása, pénzügyek kezelése, programozókkal való kommunikáció, leltár, a projekt összefogás, stb.).
Szerencsére sikerült jó minőségű (sicc) termékeket találni (B oldal), így mondhatnánk, hogy saját magukat adhatják el. De nem így történt.
A weblap kicsit megcsúszva, de elkészült a szezon közepére, felkerültek a termékek, megindult a reklámozás a google adwords és a facebook-on keresztül.
A nagy roham csak nem akart eljönni, bár lassacskán kezdtek a vásárlók szállingózni. Természetesen listát vezettem az elvégzendő dolgokról, felelősökkel, határidővel. A terhelés már az elején is jobban az egyik oldal felé dőlt (B), mivel a design elemek (szórólap, termék képek előkészítése, honlap elemek) elkészítése varázslásnak tűnt.
Az A oldal sokszor hangoztatta, hogy a jó design a lényeg, az a siker 90 %-a. Nos, az élet is bizonyította, az amúgy szakmai körökben ismert és egy kis utána olvasással megtudható tényt, hogy jó esetben ez inkább 10%. Egy webáruház sikere nem a design-on múlik (főleg ha megnézzük, milyen ocsmány weboldalak tudnak sikeresek lenni). Persze van olyan réteg (magamat is ideértve), aki egy gány oldalról nem fog vásárolni. Így a munka a B oldalra maradt, így a tanácsadás helyett egyre több operatív jellegű teendőt kellett átvennem. Természetesen sor került munkára buzdító email kiküldésére, személyes megbeszélésekre, eredmény nélkül. Olyan apró dolgok elkészítésére se sikerült sor keríteni az A csapatnak, mint az oldallal kapcsolatos hírek írása, felkutatása. Termék képekért heteket kellett várni, könyörögni, nem egyszer a szezon közepére sikerült értelmes képeket kitenni a termékekről, amelyek már rég a raktárban álltak.
Sok apró cseppekkel telt a pohár, amely végül az alábbi történéskor telt be.

Forrás: partizan design

A termékek leírásához olyan link került beillesztésre, amely segít a megfelelő termék kiválasztásában. Az előkészítés és megvalósítás után a B oldal megkérte az A oldalt, hogy ellenőrizze ezt le, hogy mindenhol megfelelően jelenik-e meg. A válasz hamar megérkezett, amely arra vonatkozott, hogy (az amúgy se hosszú) termék leírásból vegyünk még el, mert nem látszik sok terméknél a link. Nem értettem a dolgot, hiszen az említett termékeknél emlékeztem rá, hogy jól látszik, így gép elé ültem. Minden rendben volt. Persze kiderült, hogy csak mobilon nézték meg a termékeket. Mivel SEO szempontból és a vásárlói érdek is minél részletesebb leírást igényel, ezért nem szerettem volna azt megnyírbálni.
Elővettem a google analytics-et és megvizsgáltam, hogy a fennállás óta milyen látogatói szám érkezett mobilról. A szám 1% volt, annak pedig a 90 %-a hozzánk köthető. Így tényekkel próbáltam azt a kevéske termékleírást is védelmezni, kevés sikerrel.
Csupán sárdobálás, családi viszály következett innen, a mélyben rejlő feszültségek kiadása. Hogy miért pont a munka 5-10 %-t végző A oldalról, azt mondjuk a mai napig nem értem. De ahol már a tények sem számítanak, ott nekem nincs helyem, így megköszöntem az eddig munkát és átadtam a további munkát, jelezve, hogy mind a számlázást, az árut és a további teendőket vegyék át (természetesen ez csak blöff volt, hiszen tudtam a várható reakciót). Nem történt az átvétel érdekében semmi. Végül a tulajdonosi közgyűlés során az A oldal lemondott tulajdoni részéről (nagy lóvé reményében, ami nem jött be) és tanácsadó helyett ügyvezetővé kértek fel a megmaradt tulajdonosok.
Az átvétel után teljes gőzerővel nekiestünk a facebook marketingnek (hirdetés, oldal kezelés, minőségi posztok), szezon előtt állva az új termékek előkészítésének. Nos, a photoshop varázslatról annyit, hogy 4 éjszaka alatt sikerült annyira elsajátítani a használatát, hogy design elemek, termék képek előkészítése se okoz már gondot. Annyira nem egy ördöngös dolog (persze, most nem a profi design megoldásokról beszélek).
Egy célcsoporttal foglalkozó weboldallal együttműködve, releváns (SEO támogató) hírekkel és magas szintű ügyfélszolgálattal az eddigi legeredményesebb szezont zártuk. Azt hiszem ennél jobb visszaigazolás nem is kell.
Mivel nem elkerülhető sok esetben, hogy közösen dolgozzunk ezért érdemes olyan partnert/partnereket választani, akik hasonló mentalitással rendelkeznek, hasonlóan vélekednek a munkáról. Fontos még, hogy a munka megkezdése előtt írásban lefektetett szabályok, jól körülhatárolt tevékenységek és felelősségek legyenek meghatározva.

A fenti esetben egy kényszer (jó tett reménye) hozta össze a csapatot, amely 1 év küszködés után, így vagy úgy, de belátta, hogy nem képes együtt dolgozni. A szakításból pedig a dolgos csapat jött ki nyertesen. Hiszen egy szép webáruház még nem garancia a sikerre. Egy webáruház se ad el magától semmit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Facebook