Közös lónak túrós a háta, tartja a mondás. Eddigi életem során ezt csak a koleszos
együttélés alatt tapasztaltam, de most az üzleti életben is láthattam, élőben,
4k-ban.
Egy családi vállalkozásként létrejött webáruházban segédkeztem, mint
tanácsadó. Saját vállalkozásom miatt, csak ekkora szerepet tudtam benne
vállalni, ami nem is baj, hiszen a projekt a két testvér boldogulását segítette
volna elő a gyedről való visszatérés után.
Az egyik oldal a design kialakításáért, hírek, tartalom felkutatásért felelt
(legyen A), míg a másik oldal (legyen B) minden egyébért (termék beszerzés,
kommunikáció a beszállítókkal, reklám stratégia kialakítása, pénzügyek
kezelése, programozókkal való kommunikáció, leltár, a projekt összefogás,
stb.).
Szerencsére sikerült jó minőségű (sicc) termékeket találni (B oldal), így
mondhatnánk, hogy saját magukat adhatják el. De nem így történt.
A weblap kicsit megcsúszva, de elkészült a szezon közepére, felkerültek a
termékek, megindult a reklámozás a google adwords és a facebook-on keresztül.
A nagy roham csak nem akart eljönni, bár lassacskán kezdtek
a vásárlók szállingózni. Természetesen listát vezettem az elvégzendő dolgokról,
felelősökkel, határidővel. A terhelés már az elején is jobban az egyik oldal felé dőlt
(B), mivel a design elemek (szórólap, termék képek előkészítése, honlap elemek)
elkészítése varázslásnak tűnt.
Az A oldal sokszor hangoztatta, hogy a jó design a lényeg,
az a siker 90 %-a. Nos, az élet is bizonyította, az amúgy szakmai körökben
ismert és egy kis utána olvasással megtudható tényt, hogy jó esetben ez inkább
10%. Egy webáruház sikere nem a design-on múlik (főleg ha megnézzük, milyen
ocsmány weboldalak tudnak sikeresek lenni). Persze van olyan réteg (magamat is
ideértve), aki egy gány oldalról nem fog vásárolni. Így a munka a B oldalra
maradt, így a tanácsadás helyett egyre több operatív jellegű teendőt kellett
átvennem. Természetesen sor került munkára buzdító email kiküldésére, személyes
megbeszélésekre, eredmény nélkül. Olyan apró dolgok elkészítésére se sikerült
sor keríteni az A csapatnak, mint az oldallal kapcsolatos hírek írása,
felkutatása. Termék képekért heteket kellett várni, könyörögni, nem egyszer a
szezon közepére sikerült értelmes képeket kitenni a termékekről, amelyek már
rég a raktárban álltak.
Sok apró cseppekkel telt a pohár, amely végül az alábbi történéskor
telt be.
Forrás: partizan design
A termékek leírásához olyan link került beillesztésre, amely
segít a megfelelő termék kiválasztásában. Az előkészítés és megvalósítás után a
B oldal megkérte az A oldalt, hogy ellenőrizze ezt le, hogy mindenhol
megfelelően jelenik-e meg. A válasz hamar megérkezett, amely arra vonatkozott,
hogy (az amúgy se hosszú) termék leírásból vegyünk még el, mert nem látszik sok
terméknél a link. Nem értettem a dolgot, hiszen az említett termékeknél
emlékeztem rá, hogy jól látszik, így gép elé ültem. Minden rendben volt. Persze
kiderült, hogy csak mobilon nézték meg a termékeket. Mivel SEO szempontból és
a vásárlói érdek is minél részletesebb leírást igényel, ezért nem szerettem
volna azt megnyírbálni.
Elővettem a google analytics-et és megvizsgáltam, hogy a fennállás
óta milyen látogatói szám érkezett mobilról. A szám 1% volt,
annak pedig a 90 %-a hozzánk köthető. Így tényekkel próbáltam azt a kevéske
termékleírást is védelmezni, kevés sikerrel.
Csupán sárdobálás, családi viszály következett innen, a
mélyben rejlő feszültségek kiadása. Hogy miért pont a munka 5-10 %-t végző A
oldalról, azt mondjuk a mai napig nem értem. De ahol már a tények sem számítanak,
ott nekem nincs helyem, így megköszöntem az eddig munkát és átadtam a további
munkát, jelezve, hogy mind a számlázást, az árut és a további teendőket vegyék
át (természetesen ez csak blöff volt, hiszen tudtam a várható reakciót). Nem
történt az átvétel érdekében semmi. Végül a tulajdonosi közgyűlés során az A
oldal lemondott tulajdoni részéről (nagy lóvé reményében, ami nem jött be) és
tanácsadó helyett ügyvezetővé kértek fel a megmaradt tulajdonosok.
Az átvétel után teljes gőzerővel nekiestünk a facebook
marketingnek (hirdetés, oldal kezelés, minőségi posztok), szezon előtt állva az
új termékek előkészítésének. Nos, a photoshop varázslatról annyit, hogy 4
éjszaka alatt sikerült annyira elsajátítani a használatát, hogy design elemek,
termék képek előkészítése se okoz már gondot. Annyira nem egy ördöngös dolog
(persze, most nem a profi design megoldásokról beszélek).
Egy célcsoporttal foglalkozó weboldallal együttműködve,
releváns (SEO támogató) hírekkel és magas szintű ügyfélszolgálattal az eddigi
legeredményesebb szezont zártuk. Azt hiszem ennél jobb visszaigazolás nem is
kell.
Mivel nem elkerülhető sok esetben, hogy közösen dolgozzunk
ezért érdemes olyan partnert/partnereket választani, akik hasonló mentalitással
rendelkeznek, hasonlóan vélekednek a munkáról. Fontos még, hogy a munka megkezdése előtt írásban lefektetett szabályok, jól körülhatárolt tevékenységek és felelősségek legyenek meghatározva.
A fenti esetben egy kényszer (jó tett reménye) hozta össze a
csapatot, amely 1 év küszködés után, így vagy úgy, de belátta, hogy nem képes
együtt dolgozni. A szakításból pedig a dolgos csapat jött ki nyertesen. Hiszen
egy szép webáruház még nem garancia a sikerre. Egy webáruház se ad el magától
semmit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése