2018. jan. 15.

MVP a bútorgyártásban, avagy az agilis munkamódszer bemutatása egy hétköznapi példán keresztül

Környezetemben sokak számára néha nehéz elmagyarázni mit is csinálunk pontosan, mit jelent az agilis munkamódszer, amiben dolgozunk a fejlesztő csapattal. Alább egy hétköznapi példával szemléltetném, nagyjából mi a munka folyamat egy ilyen környezetben.

A legidősebb fiam szeptemberben iskolába fog ment, így már kirajzolódott a nyári események egy része: iskolatáska, füzetek, íróasztal vásárlás. Ezek közül a legutóbbi volt az egyik legfontosabb és a legnagyobb körültekintéssel kiválasztott dolog, hiszen sokkal könnyebb megfelelő környezetben alkotni.
Persze ennek az asztalnak helyet is kell találni, ami a jelenlegi gyerekszobában nem volt. Ennek egyik oka, hogy a fekvőhely és a ruhás/játékos szekrény az előző lakhelyünkről lett áthozva és nem passzolt a tetőtéri kialakításhoz. Így adta magát a feladat: új bútor kell a gyerekszobába. Az ágyat megvettük az IKEA-ba, pipa. De tetőtéri bútort nem nagyon árulnak, így vagy egy asztalost kérek meg vagy magam készítem el. A második mellett döntöttem, hiszen nem áll távol tőlem a barkácsolás.
A folyamat során próbáltam az agilis módszertanról tanultakat alkalmazni, nem lövöm le a poént, lássuk hogy sikerült.

1. Követelmény elemzés

Felmértük a szoba adottságait, hogyan lehetne a legoptimálisabban kihasználni a teret. Egy külső tényező, a megvásárolt ágy, amely kihúzható, korlátozta a szabad hely forrást. A jövőbeni külső tényezők növekedésével is számolnunk kellett, az íróasztalnak is kellett helyet találni, lehetőleg úgy, hogy természetes fény érje. Így a tetőtér beépítése mellett döntöttünk a szoba teljes hosszában.

Felmértük, hogy milyen célt szolgálna az új bútor: ruhák tárolása, játékok tárolása. Mivel a már meglévő ágy, főleg kihúzva, korlátozza a hozzáférhetőséget a szekrényhez, így olyan tárgyak tárolását is számba vettük, amihez ritkán kell hozzányúlni: pl. téli/nyári ágynemű, téli ruhák.

2. Tervezés

A követelmény elemzésből kiesett funkcionalitásoknak megfelelően megterveztem 3D-ben a szekrényt. IKEA-s kihúzható kosár és tároló dobozok, mint külső tényezők, szintén befolyásolták ezt a szakaszt, így az egyes fakkok, polcok méreteit ezekhez igazítottam. Elkészült a terv az elsődleges mérések alapján, amit jóváhagyott a stakeholder (kedves Feleségem).



3D modellezés a bútorgyártásban
3D model



A belső határoló elemeket úgy kellett megtervezni, hogy a polcok nagy része hozzáférhető legyen az ágytól.

3. MVP

Ezután meg kellett nézni, hogy az elképzelés megvalósítható-e, érdemes-e nagyobb beruházást eszközölni. Jelen esetben az MVP célja az volt, hogy ellenőrizzem a mérések alapján megvalósult tervet. Erre főleg a tető hajlásszöge miatt volt szükség, illetve lássuk, hogy értelmesen használható felület marad-e a szekrény teteje és a tető között. Erre létrehoztam a tervek alapján meghatározott méretek szerinti egyszerű váz szerkezetet meglévő léc darabokból:

MVP a bútorgyártásban, proof of concept
MVP



Ezzel validáltam a tervet, hogy be fog férni a bútor a helyére, és a tetején is marad elegendő hely.

4. Becslés

A 3D-s modellből készítettem egy 2D-s tervet, abból pedig bútorlaponként egy-egy méretezett rajzot, darabszámmal. Ennek a költségét és az elkészítéséi idejét bebecsültettem a helyi lapszabászattal.

Terv



A végleges ár túlmutatott az eredetileg erre szánt keret összegénél, mivel a vasalatok és a bútorlap költségét én kevesebbre becsültem. A scope-ból úgy tudtam vágni, hogy a hátsó takaró bútorlapot lehúztam a listáról, hiszen zárt állapotban nem látszik, nincs hozzáadott értéke és funkcionalitását átveszi a tető. A vasalatból nem szerettem volna minőségben lejjebb adni, illetve a tolóajtó mérete indokolta a több görgőt és így a magasabb összeget. Stakeholder jóváhagyta.
A költség további csökkentését és az MVP kihangsúlyozását eredményezte, hogy az IKEA-s kosarakat és dobozokat majd később fogjuk megvenni és beszerelni. Ezek nélkül is használható marad a bútor, és elkészültekor így is értéket fog teremteni az ügyfeleknek.

5. Összeszerelés (fejlesztés)

A bútorlapok legyártását követően jöhetett az összeszerelés a tervek szerint.

Fejlesztés



Az első sprint után jött a demo: valóban a tervezettnek megfelelően fér el a bútor a tetőtérben? És vajon használható lesz kihúzható ágy mellett is a szekrény egyik fele?

Bútorgyártás demo
Demo

Igen! A demo sikeres volt, jöhetett a következő sprint. Elkészült a bútor másik oldala is és felszerelésre kerültek a felső lapok is. Itt dönteni kellett, hogy az összeillesztés rejtett lesz-e, vagy felülről csavarozva. Mivel időben nem szerettem volna többet rászánni, illetve hiba lehetőséget is tartalmazott volna a rejtett megoldás (fa tiplikkel), így a kevésbé esztétikus, de egyszerűbb és gyorsabb megoldást választottuk a stakeholder-rel egyeztetve. Ettől függetlenül ezt a részt még nagyobb odafigyeléssel végeztem el, hogy a végeredmény a lehetőségekhez képest esztétikus legyen.

A tolóajtók szerelése közben észrevettem, hogy túl sok az interrupt. A görgők esetében,a melyekből ajtónként 4 db kellett:
- be kellett jelölni a pontos helyüket
- majd apró mélyedést csinálni, hogy ne másszon el a csavarok helye
- aztán 3-as fúrófejjel előfúrni a csavarok helyét (görgőnként 4 darab)
- becsavarozni a facsavarokat
- felrögzíteni a tartóra a görgőket



Tolóajtó: interrupt hegyek
Tolóajtó: interrupt hegyek

Ennél a folyamatnál nagyon sokszor kellett szerszámot cserélni, és a fúróban fejet váltani. Így a második ajtónál már minden lépést az összes görgőnél végigcsináltam, nem pedig görgőnként váltogatva a taskokat, így sokkal kevesebb idő alatt elkészült a második ajtó.



6. Átadás, ügyfél elégedettség mérés

Végül elkészült a szekrény 2 nap alatt, az ügyfelek nagy megelégedettségére és azóta is szívesen használják.


Tetőtéri szekrény, tolóajtóval

Tetőtéri szekrény, tolóajtóval


7. Retrospective

Ha igazán MVP-t szerettem volna, akkor a tolóajtó is lehetett volna másidk körös fejlesztés, beruházás. Költség csökkentési lehetőség lett volna, ha a belső polcok nem közepes, hanem alacsonyabb minőségű bútorlapokból lett volna megrendelve és legyártatva.

Valódi MVP
Valódi MVP


Remélem sikerült ezzel az egyszerű és hétköznapi példával érthetőbbé tenni az agilis működés egy szeletét. Vegyük sorra a lényeget, átültetve az IT iparba:
- követelményelemzés: a vevő igények felmérése, külső tényezők megismerése
- tervezés (story-k megírása)
- ötlet validálása (MVP)
- fejlesztési költségek (sprintek) becslése
- fejlesztés
- demozás ügyfeleknek

Fontos az ügyfelekkel való szoros együttműködés, változtatások, felmerült problémák kommunikációja és jóváhagyása. Lényeges, hogy próbáljunk a scope-on vágni, mérjük fel, hogy adott funkciókra valóban szükség van-e? A demo és a fejlesztési szakasz ciklikusan követik egymást, míg el nem készül a termék.
Cél, hogy fejlesztés közben minél kevesebb interrupt legyen, és nem szabad elhanyagolni a retrospective fontosságát, ahol fel kel mérni a hibákat és a pozitívumokat a fejlesztési szakaszokban, hogy tanuljunk belőlük és sprintről sprintre jobbak, hatékonyabbak legyünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Facebook